Pirtī esmu gājis no bērna dienām vectēva pirtī. Tad tas bija tīrībai un labsajūtai. Tad arī no bērna kājas tiku iemācīts mīlēt, cienīt un izprast šo svētnīcu miesai, garam un dvēselei. Kad daudzus gadus atpakaļ sāku nopietni nodarboties ar dziedniecību, parādījās papildus interese, kā cilvēks varētu efektīvi atgūt un uzlabot veselību ar pirts palīdzību. Tika pētīts un eksperimentēts. Tā kā rezultāti ir ļoti efektīvi, tad šī interese vēl joprojām pieaug un arī informācija par pirts izmantošanu, aug kā lavīna. Pirms gadiem piecpadsmit, kad sāku lasīt lekcijas par pirti dienas garumā, man šķita, ka zinu par pirti gandrīz visu. Tagad, kad mans „Pirts zinību” nodarbību kurss ir ap 120 stundām, apzinos, ka manas zināšanas ir salīdzinoši nelielas par pirts iespējām.
Pirts ir spējīga iedarboties uz cilvēku visos tā līmeņos – fiziskajā, garīgajā un enerģētiskajā. Ja oficiālā un netradicionālā medicīna spēj iedarboties uz cilvēka zemākajiem un vidējiem līmeņiem, tad pirts iedarbojas arī uz augstākajiem līmeņiem, kuru problēmas parasti it kā var risināt tikai dziļas psiholoģiskās un reliģiskās prakses. Tātad pirts iedarbības iespējas ir ļoti spēcīgas un plašas. Lai pirtnieks jeb pareizāk sakot pirts dziednieks spētu strādāt šādā līmenī, viņam ir jāzina ļoti daudz. Ar vienkāršu slotas pavicināšanu vien nepietiks. Lai cilvēks jeb tā sauktais klients spējīgs pirtī saņemt maksimālo labumu, viņam ir jābūt gatavam un atvērtam procesam. Tātad arī sagatavot klientu pirtij pirtniekam ir jāmāk.
Uzskatu, ka lielākā daļa no pirts spēles skaistuma slēpjas slotiņās. Katram augam ir savs lauks jeb aura ar noteiktām enerģētiskām īpašībām, kuras specifiski spēj iedarboties uz cilvēku un risināt viņa problēmas. Praktiski var un vajag izmantot gandrīz visus Latvijā augošos augus. Kad eju pirtī, pats izmantoju vismaz 12 dažādas slotas. Klientam viņu problēmu risināšanai reizēm piedāvāju arī 25 vai vairāk slotiņas. Ņemot vērā tikai šo faktoru vien, kļūst skaidrs, ka laba pirts pārvēršas par ekskluzīvu pasākumu, jo labi ziniet, cik maksā viena slotiņa veikala plauktā. Kur tad vēl pirtnieka darbs, pirts kurināšana, malka, dažādas pirts kosmētikas procedūras, masāžas un tā tālāk. Tātad laba, kvalitatīva pirts procedūra maksā tik cik viņa maksā un tas nav lēti. Laba pirtnieka darbs ir jāprot novērtēt, jo tās nav tikai zināšanas, bet arī ļoti smags fizisks darbs, kurš pārdozējot var arī ne sevišķi labi ietekmēt paša pirtnieka veselību. Tāpēc arī vienā vakarā atļaujos kārtīgi nopērt 1-2 cilvēkus, lai nezustu kvalitāte un nenodarītu sev pāri. Ar aizdomām skatos uz kolēģiem, kuri vienā vakarā per 8 un vairāk cilvēkus. Tā kā kvalitatīvu pirts procesu regulāri lielākā daļa cilvēku nevar atļauties, cenšos viņiem mācīt, kā pareizi darīt pašiem. Darot to pašam viss kļūst pieejamāks. Man ir prieks gan par tiem saviem skolniekiem, kuri ir kļuvuši par pirtniekiem ar vārdu, gan arī par tiem, kuri ar iegūtajām zinībām uztur veselību un labsajūtu sev un savai ģimenei, veiksmīgi izmantojot daudzos faktorus, kas iedarbojas pirtī uz cilvēku.
Piederu pie cilvēkiem, kas uzskata, ka pirts var būt tikai laba, ļoti laba…. ļoti, ļoti, ļoti laba. Daudziem ir priekšstats, ka laba ir tikai guļbaļķu pirts un citas nav nekas. Bet ne katrs var tādu atļauties. Es teiktu, ka tā ir ļoti, ļoti, ļoti laba. Bet esmu redzējis arī lieliski funkcionējošas mūrētos māju pagrabos izveidotas un citādi veidotas pirtis. Pat no dēļu nomaļiem slietas. Vienkārši cilvēkam vajadzētu izvērtēt savas iespējas un tad tās realizēt. Pats lētākais pirts variants ir tā sauktā „zaķīšu pirtiņa”. Uz lauka sakrauj akmeņus kaudzē ar kurtuvi apakšā. Sakurina karstu un pēc ogļu izgrābšanas liek virsū telti un peras uz nebēdu. Pirts būvētājiem, ja viņi grib labu pirti, nevajadzētu aizrauties ar fen-šui, šo slimību, kas ievazāta no austrumiem. Šī mācība ir paredzēta dzeltenajai rasei. Šeit darbojas pavisam citi likumi. Par to kā pareizi būvēt, varam pietiekoši atrast ziņas mūsu folkloras mantojumā. Pirts skaistums slēpjas to dažādībā, jo praktiski nav divas pilnīgi vienādas pirtis.
Staņislavskis ir sacījis, ka teātris sākas no ģērbtuves. Ar ko sākas pirts? Ar rituālu. Tie gan būs dažādi pirtniekam un klientam. Praktiski labs pirts process ir daudzu atsevišķu rituāliņu komplekss, kuru ievērošana dod maksimālu efektu, bet neievērošana samazina saņemto labumu daudzumu. Pirts rituāli – gara, plaša un ļoti interesanta tēma. Par tiem daudz stāstīts ticējumos un tautasdziesmās. Arī par pirts lielo nozīmi un vietu latvieša dzīvē. To parāda arī kādas man mīļas tautasdziesmas nobeigums:
„Lai pirts skauģis
Aiz purviem, aiz mežiem
Aiz greizām apsēm,
Pie vilkiem, pie lāčiem,
Pie sila bubuļiem,
Trīs deviņus gadus
Slotas, lāvas neredzētu.”
Man patīk pavērot cilvēkus no malas, kad viņi dodas pirtī. Tad arī kļūst redzams, cik zinoši viņi ir pirts lietās.
Izmantojot pirti, redzu iespēju gan saglabāt, gan arī atjaunot veselību ikvienam, gan tautas kā veseluma izdzīvošanas variāciju. Šodien mūsu veselības aprūpes sistēma nav spējīga tikt galā ar daudzām problēmām, daudzi arī nevar atļauties šo veselības aprūpes sistēmu. Tāpēc pareizi izmantota pirts var mums palīdzēt būt veseliem. Tikai tas jāiemācās pareizi darīt. Pirts pēc būtības ir profilaktiskā medicīna. Uz tās rēķina ietaupītie santīmi pēc tam var izmaksāt daudzus simtus latu. Šobrīd ļoti daudz dzemdību notiek ar visdažādākajiem sarežģījumiem. Somijas mediķu pētījumi liecina – sievietes, kuras regulāri apmeklē pirti, dzemdē viegli, bez problēmām, jo to muskulatūra siluma un aukstuma procedūru trenēta ir elastīga. Protams, grūtniecības vidū sākt pirts procedūras ir par vēlu. Tāpēc arī mūsu vecvecvecmāmiņas, regulāras pirtī gājējas, spēja piedzemdēt rudzu laukā, tad turpināt darbu un tikai vakarā nākt ar mazulīti mājās. Šodienas stresa apstākļos, laikā, kad ar pārtiku uzņemam ļoti daudz kaitīgu vielu (pēc dažu zinātnieku baumām ap 24 kg gadā) tieši pirts ir vieta, kas sekmē slikto vielu izvadīšanu no organisma. Atcerēsimies, ka tikai 10% savu atkritumvielu cilvēks atstāj tualetē, bet 70% izvada caur ādu svīstot.
Lai pirts procedūra būtu veiksmīga, ir jāievēro vesela rinda tīri fizisku priekšnoteikumu un arī ētisku priekšnoteikumu.
Šodien pirts var mums kalpot ne tikai kā tautas veselības avots, bet arī kā ārzemju tūristu piesaistīšanas avots. Jo tradicionālā latviešu pirts ar savām iespējām viņiem liekas ļoti eksotiska un reiz to pareizi izbaudījuši, viņi vēlas tajā atgriezties vēl un vēl. Bet lai ļautos pirts vilinājumam, ārzemnieki bieži vēlas redzēt apliecinājumu – sertifikātu, ka pirtnieks viņu drīkst pērt. Pie sertifikāta iegūšanas sistēmas pašlaik tiek strādāts. Profesionālam, sertificētam pirtniekam būs jāzina ļoti daudz – pirts un pirts procedūru specifika, jāspēj sniegt pirmā palīdzība, cilvēka anatomijas un fizioloģijas pamati un daudzas citas lietas.
Ziedonis